כחלק מהמאבק הבינלאומי בפשיעה החמורה ובהלבנת הון, נחקק בישראל בשנת 2000 חוק איסור הלבנת הון. החקיקה בוצעה על רקע הדרישות הבינלאומיות שקבע ארגון ה-FATF (Financial Action Task Force) ולאור רצונה של מדינת ישראל לעמוד בדרישות אלו ולהצטרף למאמץ הבינלאומי במאבק בהלבנת הון – מאמץ שנראה היה כמחויב במציאות הפיננסית נחדש שנוצרה בעולם.
בעשורים האחרונים התפתחה בעולם התובנה כי ההתמודדות עם ארגוני הפשיעה מחייבת שינוי תפיסה כך שהמלחמה מולם לא צריכה להיעשות רק בתחום הפלילי-ענישתי, אלא גם בתחום הפיננסי אשר יש ביכולתו למוטט ארגוני פשיעה. המסר שביקשו רשויות האכיפה להעביר הינו כי המרדף אחר הכסף אינו חשוב פחות מתפיסת העבריין, וכי יש לראות במלבין ההון (בין אם הוא העבריין בעצמו ובין אם מדובר בצד ג') דמות שיש להתמודד עמה.
ארגוני הפשיעה עשו במשך שנים רבות השימוש לרעה במוסדות משפטיים כגון נאמנויות, מניות למוכ"ז, מבנים תאגידיים מורכבים, סודיות בנקאית, סודיות מקצועית, חסיון וכדומה כדי להלבין את ההון השחור שהשיגו מפעילות עבריינית. מצב זה חייב את המחוקקים למצוא פתרונות מידתיים שיאפשרו מאבק בפשיעה המאורגנת ובהלבנת ההון, וכל זאת לצד שמירה על עקרונות היסוד של הגנה על חיי המסחר ועל זכויות היסוד של הפרטים והחברות.
תפיסה זו הביאה לכך שלראשונה הוטל על הסקטור הפרטי תפקיד אקטיבי המחייב את המוסדות הפיננסים לפעול לזיהוי ואימות זהות הלקוחות ולדווח לרשויות במקרים הנחשדים כקשורים לפעילות של הלבנת הון או מימון טרור.
כמו כן, על מנת להתמודד עם המאפיין הבינלאומי של עבירות הלבנת ההון ומימון טרור הכרוכות בהעברות כספים רבות בין מספר רב של צדדים ומדינות, נוצרו שיתופי פעולה ממוסדים בין מדינות להחלפת מידע פיננסי. לשם כך, הוקם ארגון האגמונט בו חברות נכון להיום 131 מדינות אשר מחליפות ביניהן מידע פיננסי באופן שוטף באינטרנט בצורה מאובטחת באמצעות יחידות מודיעין פיננסי (FIUs). ישראל חברה בארגון משנת 2002.