עורך דין משנה סלטון - פלילי וצווארון לבן

שירותים

עבירות רכוש מתוחכמות

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2019 קובע כי המשטרה מגישה כתבי אישום רק ב-6.5% ממקרי התלונות בגין עבירות רכוש, וכי מרבית התלונות נסגרות בתוך פחות משבוע בעילה של עבריין לא נודע. רק באחד מכל 15 תיקים מוגש כתב אישום.

עבירות רכוש מתוחכמות

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2019 קובע כי המשטרה מגישה כתבי אישום רק ב-6.5% ממקרי התלונות בגין עבירות רכוש, וכי מרבית התלונות נסגרות בתוך פחות משבוע בעילה של עבריין לא נודע. רק באחד מכל 15 תיקים מוגש כתב אישום.

לפי הדו"ח, 92% מהתלונות המוגשות על ידי אזרחים בגין עבירות רכוש, הכוללות מקרים של גניבה ופריצות לבתים ולעסקים, נסגרות על ידי המשטרה. כמו כן, נמצא כי הטיפול בהם לוקה בחסר. על פי הממצאים, המשטרה כמעט ולא מבצעת פעולות חקירה לאיתור חשודים. ב-74% מתיקי החקירה שנבדקו על ידי המבקר השוטרים לא סרקו כלל את זירת העבירה לצורך איתור אמצעים טכנולוגיים כמו מצלמות אבטחה שיסייעו באיתור הגנב. בכל תיקי גניבת טלפונים ניידים שבחן המבקר לא פנתה את המשטרה לחברות הסלולר על מנת לאתר את המכשיר הגנוב; בתיקי גניבת אשראי שנבחנו, למעט בתיק אחד, לא פנתה המשטרה לחברת האשראי בכדי לברר האם בוצע בכרטיס שימוש בניסיון לאתר את הגנב; בתיקים אחרים לא נשלח לזירת האירוע אנשי זיהוי פלילי, חרף הימצאות טביעות אצבע וממצאים פורנזיים אחרים בזירה.

המבקר מסיים וקובע כי למרות שעבריינות רכוש היא אחד הגורמים העיקריים לפגיעה בביטחון האישי,  הרי שממצאי הביקורת מעלים כי המשטרה אינה נותנת מענה הולם לטיפול בעבירות אלה ואינה מצליחה ליצור הרתעה כלפי העבריינים.

עבירות רכוש מתוחכמות

אז מהן העבירות המוגדרות כעבירות רכוש?

המושג "עבירות רכוש" הוא מושג הכולל בתוכו עבירות רבות שהמשותף להן ההיא המטרה של העבריין להשיג את רכושו של קורבן העבירה שלא כדין, כאשר קורבן העבירה יכול להיות אדם, תאגיד ואפילו אחת מרשויות המדינה (כמו רשות המיסים).

בחוק העונשין ניתן למצוא עבירות ברכוש תחת פרק י"א שכותרתו: "פגיעה ברכוש". מבין העבירות הבולטות שניתן למצוא תחת פרק זה ניתן למצוא את:

  • עבירות הגניבה ומעין הגניבה (לדוגמה עבירת הגניבה, גניבה בידי עובד ציבור, גניבה ממעביד, גניבה בידי מנהל, גניבה בידי מורשה, נטילת חשמל או מים);
  • עבירות השוד (לדוגמה עבירות שוד ודרישת נכס באיומים);
  • עבירות פריצה והתפרצות (לדוגמה פריצה והתפרצות לבית מגורים, לבית עסק או לבית תפילה, והחזקת מכשירי פריצה);
  • עבירות של החזקה וקבלה של נכסים גנובים;
  • עבירות הקשורות ברכב (גניבת רכב, שימוש ברכב ללא רשות, גניבה מרכב או פירוק רכב, פריצה לרכב, חבלה לרכב במזיד, שינוי זהות של רכב ומסחר בחלקי רכב גנובים);
  • עבירות מרמה סחיטה ועושק (לדוגמה קבלת דבר במרמה או בתחבולה, זיוף, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והרת אמונים בתאגיד, סחיטה באיומים או כוח, עושק והוצאת שיק ללא כיסוי);
  • עבירות הונאה (לדוגמה הונאת נושים והתחזות לאחר);
  • עבירות הסגת גבול (לדוגמה הסגת גבול כדי לעבור עבירה);
  • עבירות היזק לרכוש (לדוגמה הצתה, גרימת שריפה ברשלנות, היזק בזדון לרכוש והיזק לבעל חיים);

חשוב לדעת כי המושג עבירות רכוש יכול להתפרש גם לעבירות אחרות שעניינן השגת רכושו של אחר שלא כדין, כך לדוגמה עבירות תחת החוק לאיסור הלבנת הון וזיוף כספים.

מהו העונש על עבירות רכוש?

ובכן, לשאול מהו העונש בגין עבירת רכוש זה בערך כמו לשאול כמה יעלה לי רכב? מגוון העבירות הוא עצום והענישה רחבה ומשתנה מעבירה לעבירה, וכמשקללים את כל הגורמים הרלוונטיים למקרה הספציפי של הנאשם לפי תיקון 113 לחוק העונשין ואת טיב הראיות בתיק, הרי שהמנעד יכול נוע בין עונש של מע"ת וקנס (לעתים אף אי הרשעה) עד לשנות מאסר רבות מאחורי סורג ובריח.

במקרה כזה מומלץ להיוועץ בסיועו של עו"ד פלילי מנוסה יעיין בתיק ובחומר הראיות שבו, ישקלל את כל הגורמים הרלוונטיים, ורק לאחר מכן ייתן את חוות דעתו לעניין העונש ההולם בנסיבותיו המיוחדות של כל תיק ותיק, ויעריך מהו העונש המתאים לנאשם הספציפי בתוך אותו מתחם של עונש הולם.

עשוי לעניין אותך: שימוע לפני הגשת כתב אישום | מחיקת רישום פלילי

דילוג לתוכן